Sain üleeile sellise kõne:
Meeshääl: “Tere! Kas ma räägin härra Lainsaluga?”
“Jah.”
“Mulle rääkis teie koolitustest K- Rautakeskost proua (kellegi nimi) ja kiitis teid. Te teete väga häid koolitusi ja olete edukas. On see nii?”
Sain üleeile sellise kõne:
Meeshääl: “Tere! Kas ma räägin härra Lainsaluga?”
“Jah.”
“Mulle rääkis teie koolitustest K- Rautakeskost proua (kellegi nimi) ja kiitis teid. Te teete väga häid koolitusi ja olete edukas. On see nii?”
Nädalavahetus oli palav ja ma olin parasjagu lastega rannas. Olles pisut ülemeelikus tujus lastega vees hullamisest, vastasin selle müügijutuse komplimendi peale: “Ei, kahjuks ei vasta see tõele, ma teen väga halbu koolitusi ja olen ääretult ebaedukas. Täielik luuser.”
Mees oli pisut segaduses: “Ahsoo… nojah.”
“Jah, täpselt nii. Aga ma kuulan sellegipoolest.”
“Tahaksin rääkida ühest ärivõimalusest teiega, kuidas te saaksite passiivset sissetulekut teenida. Saaksime esmaspäeval kokku, ma tutvustaksin lähemalt.”
Pilt selge. Võrkturunduse pakkumine. Ei huvita.
Ma ei väida, et MLM on halb, sugugi mitte, kuid enda jaoks olen otsuse teinud ühegi lisategevusega end mitte koormata, rääkimata võrkturundusega liitumisest.
Aga… kuna uusi asju olen ma alati valmis ära kuulama, vastasin:
“Palun räägi sellest lähemalt.”
“Ma ei saa seda teha, peaksime ikkagi kokku saama,” vastas võrkturundaja teisel pool toru.
“Miks ei saa sa sellest telefonitsi rääkida? Miks ma peaksin oma aega kulutama linnasõitmise, kohtumise ja mingi müügijutu kuulamisele? Tekita minus kasvõi väikenegi huvi. Räägi pisut detailsemalt, millega tegu.”
Võrkturundaja oli kimbatuses: “Telefoni teel ei saa. Aga kas te olete huvitatud lisasissetulekust?”
“Ei ole”.
“Aga see tõotab tuua tuhandeid eurosid lisatulu iga kuu ilma praktiliselt aega panustamata. Kas see ei paku huvi?”
“Ei, see ei paku huvi!”
Lõpetasime kõne.
Oled sa ise saanud selliseid kõnesid? Kui jah, siis kas oled tundnud samasuguseid emotsioone?
Võrkturundamisel on omad plussid ja miinused. Ei saa öelda, et see on halb: samamoodi võiks öelda, et jaekaubandus on halb. Paraku ei too enamik MLM- süsteeme Eestis hoolimata lennukatest lubadustest tuhandeid eurosid igakuist tulu.
Inimestele luuakse vale illusioon, et “aega tuleb panustada minimaalselt”, “meil on ainulaadsed tooted” (mis sest, et analoogseid toidulisandeid saab igast apteegist ja odavamalt), “see on esimene Eestis”, “See on uus Facebook, mis hakkab arenema sama kiirusega” jne.
Jah, ma ei väida vastu, et on võrkturundussüsteeme, kus inimesed teenivad hästi, kuid neid ei ole Eestis palju. Kuid see on omaette teema. Siiski: multi level marketing annab paljudele müügi- ja ärikogemuse, mis on palju hinnalisem kui kõik muu kokku ja võimalik, et mõni võrk toobki korralikku raha.
Nüüd aga müügikõnest.
Ma olen selle lähenemise tuline pooldaja, et kui sa tahad püsivat ärisuhet või suuremat tellimust, siis on seda keerukas telefoni teel teha ja selleks tuleb kliendiga kokku saada. Samuti pooldan ma tuliselt seda, et ei tasu rääkida põhjalikult ja laduda telefonitsi kõike letti. Mis oli aga selle müügikõne viga?
1. MÜÜJA TEGI IMALA KOMPLIMENDI.
Komplimendid meeldivad meile, seda isegi juhul kui need tunduvad pisut võltsid, kuid antud juhul küsida komplimendi kohta tagasisidet? “Te olete edukas. On see nii?” Hahahaa!
2. MÜÜJA TEKITAS EELARVAMUSI.
Selliste sõnastustega võrkturunduspakkumisi saan ma iga nädal vähemalt ühe, sekka paar tükki meilile. Need on nii etteaimatavad, et tõeliselt halb hakkab. Kui sa oled võrkturundaja, siis tee oma lähenemine ümber. Tee see teistsuguseks, kuna inimesi ei püüa sa enam selliste kutsetega, mida tehti Eestis 90-date teises pooles.
3. MÜÜJA EI SUUTNUD TEKITADA MINGITKI HUVI.
“Uus ärivõimalus” ei ole piisav põhjus kellegagi kokkusaamiseks. See lähenemine ei tekitanud mingit põnevust ega huvi, vastupidi – tekitas tugevaid eelarvamusi.
MILLINE KÕNE OLEKS MIND KUULAMA PANNUD?
Selline, kus oleks lähtutud minu vajadustest. Mind ei huvita võrkturunduse ega mistahes muu asjaga tegelemine, mind ei huvita oma aega kulutada millelegi peale oma põhitegevuse, kuid mul poleks midagi näiteks uute klientide vastu. Kui helistaja sai eitava vastuse “uue ärivõimalusega” liitumise osas, siis oleks ta võinud küsida: “Kas teil on huvi uute klientide vastu? Saame kokku ja ma näitan, kuidas meie abil võiksite neid saada.” Siis ma oleks äkki isegi reageerinud.
Ehk sa pead alati otsima üles ostunupu, millele vajutamine paneb kliendi hüppama. Kui klienti ei huvita üks argument, siis võib huvitada teda teine. Küsi, küsi, küsi!
Lisaks, kui ma ikkagi palun müüjal telefonitsi lähemalt rääkida, siis ei tasu keelduda, vaid teha lühike, ahvatlev ülevaade asjast. Sel juhul tunneb potentsiaalne klient, et tema küsimus sai vastuse ja kui on tal huvi, siis on ta märksa varmam kokku saama.
Kui sa oled võrkturundaja, siis tee oma kõned ümber. Ja sama tee ka sina, kes sa ei ole võrkturundaja, kuid müüd oma tooteid – teenuseid. Teha samasuguseid kõnesid nagu teevad kümned tuhanded teised on ebaedu garantii. Nii et pane pea tööle ja alles siis – tuld!
TM
Minuarust üks põhjuseid, miks selliseid (imala ja trafaretse sisuga) müügikõnesid tehakse peitub esmalt kogemuste (nii müügi- kui elu-) puudumises ning sellest tulenevas kramplikkuses. Muidugi ei viitsita või ei osata ka lähenemist läbi mõelda näiteks sellest vaatenurgast, et kuidas soovitaks endaga ühendust võetavat ja mis sel juhul võiks huvi tekitada. Viimane eeldab jällegi teatud töö- ja elukogemust, et sa oskaksid end niivõrd-kuivõrd teise, hoopis teistsuguse tausta ja huvidega inimese kingadesse paigutada. Ebakindlusest tingituna võetakse puhta kullana ja väga kramplikult kõike seda, mida autoriteedid ütlevad. Sh. koolitustel on kuuldud, kirja pandud ja pähe õpitud. Ja tehakse asju 1:1-le, hästi loominguvabalt. Ei söandata oma peaga juurde mõelda, improviseerida, kui vaja (paljuski tekib mul siinkohal paralleel sportmängudega). Tulemuseks on “kinni jooksmine” esimese paari skriptile mittevastava vastuse peale.