Oled sa ise istunud kusagil esitlusel, kus esineja laseb sulle kümneid powerpointi slaide? Mõne aja pärast avastad end hoopis tukkumast… Jube igav. Esitleja tulistab “videokahurist” üha uusi ja uusi slaide ja need mõjuvad täiesti oimetukstegevalt. Sa oledki esitluse lõpuks surnud.
Hiljuti nägin pealt ühte olukorda, kus müügimees istus oma kliendiga ühes kohvikus. Puhtjuhuslikult kuulsin pealt nende juttu. Müügikas rääkis oma teenusest, ettevõttest, turuosast, toodetest… ja klikkis sealjuures vahetpidamata oma läpakas esitluse slaide. See, kes tema kõrval istus (ilmselt tulevane klient) vahtis aga vahepeal hoopis mujale. Ilmselgelt oli tal igav ja ta oli sellest presentatsioonist mõtetes kilomeetrite kaugusel. Müügikas aga jätkas klikkimist ja esitlust sarjast “meie… meie… meie…”
Mulle tuleb meelde müüginali, kus klient tahtis osta, aga müügikas ütles ” Ärge ostke veel! Ma pole oma presentatsiooni lõpetanud.”
Enamus Powerpointi presekaid on igavad ja masendavad. Olgu peale, nad viivad sõnumi edasi, kuid seda kõige ebahuvitavamal ja mittemüüvamal kombel, a`la ” siin on meie turuosa tordilõogukene.. siin on meie tooted..ja siin meie kliendid..ja siin meie ..meie…mm…” Lõpus on tüüpiline: ” Nüüd oleme valmis vastama teie küsimustele. Kas küsimusi on?” järgneb vaikus, kuna kõik on oimetud ning oksendamiseni tüdinenud. Ongi kogu müük!
Jama on selles, et enamus powerpointi presekaid on üles ehitatud esitleja firmat, tooteid ja huve silmas pidades, jättes välja kõige olulisema- kliendi. Nad külvavad kliendi üle totaalse infoga, kuid kaotavad sealjuures müüvuse. Müüvus aga seisneb klientide kaasahaaramises oma esitlusse ehk dialoogis.
Kui teha esitlust klientidegrupile, siis on mõistlik kaasata klientide audiovisuaalne mälu. Osad inimesed on kuulajad, teised on silmadega õppijad. Siiski on minu soovitus, et ära kuhja klienti mõttetute slaididega üle. Mina ise teen nii, et küsin klientidelt esitluse alguses, mille kohta nad tahaksid kõige rohkem kuulda. Ehk annan palli nende kätte. Siis kirjutan pabertahvlile olulised punktid üles, mida nad kuulda tahavad ja ehitan oma teenusepreseka vastavalt nendele punktidele üles. Kui mul on vaja asju näidata, siis ma ei kasuta üle 6-7 slaidi. Kui on mingit infot lisaks vaja jagada, siis annan ma need kätte prinditud materjalidena.
Kui sa oled powerpointi fänn, siis arvesta, et su kliendid on inimesed ja ära palun tapa neid oma videokahuriga!