Ma arvan, et nii nagu minul, on ka Sinul hulk halbu kogemusi, kus oled olnud järeleandlik nii oma klientidele kui ka kolleegidele… ja seda hiljem kahetsenud.
Mõtle nendele kordadele, kus sa nõustusid tegema asju, mida sa tegelikult ei tahtnud teha. Sa ilmselt tundsid, et ei saa keelduda. Keeldumine oleks tekitanud süütunde või ei suutnud välja mõelda ettekäänet ja vabandust. Siis äkki avastasid end tegemas asju, mis võtsid su aega, ei haakunud su prioriteetidega ja mida sa ei tahtnud teha. Sa olid rusutud, masenduses ja õnnetu.
Mida tuleks teha? Öelda “ei”!
Ei ütlemine on üks kasulik oskus, mis võib säästa nii su aega, raha kui ka närvirakke.
Miks “Jah” -ütlemine sulle mittesoodsatele ettepanekutele on kahjulik?
1.kulutab su aega.
2.sul on vähem aega oma töö jaoks
3.pead tegema ületööd
4.sul tekib stress ja masendus
5.perele jääb vähem aega ja nad kannatavad su stressi läbi
6.annad sõrme, võetakse käsi- sind hakataksegi kasutama!
7.sageli antakse sulle asju, mis on teistele mitteolulised ja sa pead nagu loll neid tegema
Miks “Ei” – ütlemine säästab aega?
1.oled vaba mitteolulistest kohustustest
2.saad keskenduda oma olulistele asjadele, mis toovad sulle tulemust. Kui su ülemus käsib sul teha mingi kiire asja, siis see ok! Kui sul pidevalt kästakse teha midagi, mis ei ole su tööga kriitiliselt seotud, siis ei ole see ok!
Kas ei öelda igale abipalvele? Kindlasti mitte.
Aga mõtle pidevalt- „Mis on su eesmärgid ja prioriteedid?”
Kas öelda ei kolleegile, kes palub abi, sul on aga endal ülioluline asi vaja lõpetada? Jah.
Kui sul on vaja pidevalt jääda ületunde tegema ja isiklik elu kannatab, siis tuleb öelda ei! Keegi ei saa sind sundida.
Ära tunne süüd!
Paljud tunnevad süümekaid, tunnevad end halvasti keeldudes, tahavad olla head, ei oska ei öelda, tahavad teistele meeldida.
Lõpeta süü tundmine! Sul on täielik õigus mitte teha asju mida sa ei taha teha! Mõtle kõige edukamatele- kas kujutad neid ette tegemas kõike kõigi jaoks? Iialgi! Kas su ülemus teeks sinu töö ära? Hahaa!
Kuidas öelda ei?
- Ära muutu kaitsvaks ja otsi põhjendusi.
- Ära ütle valjusti.
- Ära ole ebalev—„ma ei tea, ma arvan, et….”
- Kasuta “Katkise grammafoni” tehnikat. Mis see on? See tähendab, et sa eitad lihtsalt korduvalt! Kui inimene muidu aru ei saa, siis lase kasvõi 10 korda järjest, samamoodi ja tuima näoga. Lõpuks tüdineb ta ise ära.
- Võid öelda koos naeratusega ja lahkelt.
- Ära ütle jah selleks, et täita piinlikku pausi. Sa hävid ja kahetsed hiljem!
- Kui keegi pakub sulle omast arust head ideed, (kutse kuhugi, kuhu sa ei taha minna , uus töökoht, mida sul pole vaja vms), siis ütle: „Tänud sulle, see on huvitav, aga ma kahjuks (ja nüüd too põhjus)”
- Kui su töökaaslane palub pidevalt abi, siis küsi endalt, miks ta ise sellega hakkama ei saa. Aita, kui on aega. Ära aita, kui ei ole aega- su oma müügiplaan vajab täitmist! Kui su klient nõuab midagi, mis on su põhimõtete või võimalustega vastuolus, keeldu samuti! Ega su elu ei sõltu ühest kliendist ja pealekauba, sa võid selleläbi saavutada tema silmis hoopis suurema respekti, omades selgroogu.
Kokkuvõte: Ei ütlemine on tähtsamaid ajajuhtimise oskusi. Ütle jah siis kui see haakub su prioriteetidega. Ütle ei häbenemata ja julgelt- mitte keegi ei saa sind sundida tegema asju, mis sulle ei meeldi!